Skocz do zawartości

Wesprzyj serwis, wyłącz reklamy  
1 raz na nowej odsłonie? | Problemy z zalogowaniem?






Polecane
* * * * * 7 głosów

Fotografia bezcieniowa w makrofotografii

Napisany przez Dark_Raptor, w Test, Fotografia, Makrofotografia 13 czerwca 2015 · 33 686 wyświetleń

makro macro fotografia bezcieniowa stół bezcieniowy lampy namiot nikon cls bezprzewodowe wyzwalanie
W fotografii dokumentacyjnej od dłuższego czasu eksperymentowaliśmy z różnymi metodami fotografowania małych obiektów, tak by niemal całkowicie wyeliminować cienie. W zasadzie udało się dojść do momentu, w którym można uznać efekt za bardzo zadowalający i wymagający już tylko drobnych poprawek.

O ile w pewnych rozwiązaniach Nikon potrafi być problematyczny (np. współpraca z manualnymi obiektywami), o tyle w dziedzinie "błyskania" oferuje naprawdę sporo. Przede wszystkim chodzi o system bezprzewodowego sterowania lampami (CLS - Creative Lighting System), dostępny już w bardziej zaawansowanych, amatorskich lustrzankach. Dzięki CLS możliwa jest praca z kilkoma źródłami światła, bez konieczności kupowania kabli i fotocel. Zewnętrzne lampy błyskowe muszą mieć jednak możliwość obsługi systemu CLS.

Dodany obrazek


Pełny zestaw składa się z następujących elementów:
  • Lampa wbudowana w aparacie (A)
  • Dwie lampy SB-900 odpalane bezprzewodowo (B, C)
  • Stół bezcieniowy (D)
  • Namiot bezcieniowy (E)
  • Dyfuzory (np. PD-5) (opcjonalnie na lampach zewnętrznych)
  • Nasadka odcinająca światło lampy wbudowanej SG-3IR - na lampie wbudowanej
Idealnym układem jest wykorzystanie 2-3 źródeł światła, co ważne, jednego umieszczonego pod stołem bezcieniowym. Daje to sporo światła od spodu. Dzięki temu trikowi, cień pojawiający się zawsze pod fotografowanym obiektem, znika. Partie obrazu, które trzeba było rozjaśniać w trakcie obróbki, a więc zwiększać ich szumy oraz psuć ogólną jakość, są teraz poprawnie naświetlone.
Odrębną sprawą jest oświetlenie całości obiektu, tak by unikać przepaleń i głębokich cieni. Zewnętrzna lampa, ustawiona w namiocie bezcieniowym, powinna załatwić większość problemów. Odbijające się od sufitu i ścian światło równomiernie oświetla wszystkie strony modela. Aby uniknąć mocnego, kierunkowego światła, palnik lampy wbudowanej w aparacie trzeba zasłonić albo dyfuzorem, albo całkowicie odciąć z niej światło (np. z pomocą SG-3IR).

Taki system sprawdza się w większości przypadków, jednak w pewnych sytuacjach daje kiepskie rezultaty. Przede wszystkim wtedy, gdy wykorzystujemy obiektywy "na rewersie". Tylna soczewka, eksponowana na światło padające z niemal każdej strony, łapie łatwo odblaski i bardzo wytraca kontrast. Tego ostatniego trzeba też pilnować przy fotografowaniu dedykowanymi obiektywami makro.

Do pełni szczęścia brakuje jeszcze jednej lampy, która da więcej zrównoważonego światła z drugiej strony fotografowanego obiektu. Więcej światła, oznacza możliwość fotografowania na krótkich czasach, na najniższym ISO, co przekłada się na dobrą jakość ostatecznie wykonanego materiału.

Kilka przykładowych próbek poniżej:

Dodany obrazek

Valgus hemipterus (Coleoptera: Scarabaeidae)


Dodany obrazek

Meloe sp. (Coleoptera: Meloidae)


Dodany obrazek

Cetonia aurata (Coleoptera: Scarabaeidae)


Dodany obrazek

Melolontha melolontha (Coleoptera: Scarabaeidae)


Dodany obrazek

Byrrhus pilula (Coleoptera: Byrrhidae)


Dodany obrazek

Cytilus sericeus (Coleoptera: Byrrhidae)


Dodany obrazek

Evarcha falcata (Araneae: Salticidae)


Dodany obrazek

Tegenaria cf sylvestris/ferruginea


Dodany obrazek

Avicularia diversipes


Dodany obrazek

Staphylinus erythropterus (Coleoptera: Staphylinidae)


Dodany obrazek

Mutilla europaea (Hymenoptera: Mutillidae)


Dodany obrazek

Nieoznaczony Elateridae.


Dodany obrazek

Centrotus cornutus (Hemiptera: Membracidae)


Dodany obrazek

Nieoznaczony Elateridae.


Dodany obrazek

Hylobius abietis (Coleoptera: Curculionidae)


Dodany obrazek

Liparus glabrirostris (Coleoptera: Curculionidae)






Aha. I jak widać skończyła się zabawa z hostingiem. Po rocznym "zniknięciu" zdjęć, teraz zrobił inny numer i zamazuje zdjęcia po osiągnięciu limitu 25MB wyświetleń... wolne żarty. To już chyba było lepiej, jak tych zdjęć nie było widać...

Zdjęcia super ja jakoś nie mam umiejętności moje zdjęcia wychodzą dużo gorzej.

 

 

__________

https://argiopeterra.pl

Hej. Jeśli mówisz o tych z Twojego linku, to przede wszystkim mam wrażenie lekkiego niedoświetlenia. Niektóre wydają się też ciutkę poruszone (np. Pterinopelma sazimai L2). Powalcz ze światłem, bo materiał wygląda nieźle i ma potencjał. Najlepiej fotografuj ze statywu, nawet przy używaniu lamp. Dobrze nie schodzić z czasami poniżej 1/100-1/160s.

Zdjęcia super ja jakoś nie mam umiejętności moje zdjęcia wychodzą dużo gorzej.

 

 

__________

https://argiopeterra.pl

A ja pozytywnie zazdroszczę Ci takich zdjęć Darku - telefonem nigdy takich nie zrobię :D

Wspaniałe zdjęcia. Widzę, że były robione przez naprawdę dobrego fotografa. Sam zwróciłem uwagę na kilka istotnych szczegółów i podczas robienia zdjęć wezmę je uwagę. Dzięki!

 

--------------------

Warto odwiedzić.

Szacun niesamowite zdjęcia.

Niby rzeczy ogólnie dostępne, które można znaleźć w artykułach w internecie. Ale jednak dobrze wiedzieć jak ktoś konkretnie to robi, tak mało osób dzieli się swoim warsztatem.

 

Dzięki ;)

Ja wychodzę z założenia, że wiedzą warto się dzielić ;) Zwłaszcza, że sam sporo się nauczyłem podpatrując i podpytując o różne techniki innych fotografów.

 

Pozdrawiam!

Niby rzeczy ogólnie dostępne, które można znaleźć w artykułach w internecie. Ale jednak dobrze wiedzieć jak ktoś konkretnie to robi, tak mało osób dzieli się swoim warsztatem.

 

Dzięki ;)

Przeszukaj mój blog

użytkownicy przeglądający

0 zarejestrowanych terrarystów, 0 gości, 0 anonimowych terrarystów

Ostatni odwiedzający






© 2001-2024 terrarium.pl. Serwis wykorzystuje pliki cookies, które są wykorzystywane do emisji spersonalizowanych reklam. Więcej. Korzystając akceptujesz Regulamin.